måndag 10 augusti 2015

Om #skolvåren från Jan Bidner


Många nära och kära undrar ibland vad #skolvåren är…att jag kan engagera mig så till den milda grad att jag använder semester till att strida för varenda unge på nationellt plan, på Almedalsveckan…

Här är Jans ord om oss i #skolvåren....och jag blir rörd ända in i hjärteroten. Tack Jan💗

Jan Bidners tidigare inlägg Skolan är död – leve skolanvar ett av våra mest lästa. Här kommer reflektioner från Jans egen blogg. Efter Almedalen.

Från Pappersfabrik till Barbapappa

Hej Almedalen! Vilka fantastiska dagar det har varit! Och hej Skolvåren! Det är mest din förtjänst. Och nu ska jag skriva ett kärleksbrev.
Innan jag åkte hit skrev jag ett blogginlägg för Skolvåren om en skolfabrik som måste dö och återfödas. Det blev viralt och spreds som ett frö i vinden. Jag fick positiv feedback (faktiskt bara positiv!) av kända och okända människor som också brinner för skolutveckling. Och det här är typiskt för skolvåren. Skolvåren sprider sig som ett virus och drar med sig idéer och kreativa tankar som mina egna och andras. Feedbacken på blogginlägget värmde mitt fåfänga, revolutionära hjärta. Min semesterstart blev till ren energidryck för både kropp och själ.

Jag har fler än en gång, under dagarna som gått här, kommit på mig själv med att stå och studsa upp och ner som en glädjefrustande och något frustrerad duracellkanin. Frustrerad av att gå igång på nånting i samtalen, när nya idéer föds, och inte hinna få ur mig alla orden. Därför flödar de nu. Glöden i dessa möten tänder eldar. Tack Johanna Jara Åstrand. Kevin Shakiri. Joakim Jardenberg. Maria Stockhaus. Eva Pethrus. Behrang Miri. UR-pedagogerna. Tack Ingela. Tack Simon. Tack Vicky. Tack Björn. Tack the Good tribe och Mydreamnow. Tack Svea. Tack fleraunga. Tack alla som jag glömmer nämna. Tack Åsa Minoz och Sara Modig. Tack Anne. Ninna. Tack Susanne. Tack Gunilla. Ni vet vilka ni är. Tack Jonas.

Walk-n-talkandet har verkligen öppnat nya dörrar i min hjärna och kickat igång processer som INTEGÅRATTASTOPPA.

Jag har gungats i Skolvårens stora kärleksfulla farm av livgivande högljudd debatt om förändring och digitala strategier. Om korsbefruktning och lyhörda och utvecklande möten. Om ansvar och möjligheter. Om modeller och ledarskap. Och om att hjälpa varandra vidare. Skolvåren är det mäktigaste nätverk jag stött på. Eller nätverk förresten. Det är mer som en folkrörelse eller en revolution i mina ögon. En naturkraft. Ett skalv på typ 9,2 på Richterskalan. Insikten att gräsrötter än kan spränga asfalt gör mig het.


Och den kanske framförallt viktigaste insikten dessa dagar: jag har tänkt om angående skolan. Skolan behöver inte dö. Jo skolbyggnaden kanske. Och katedern och pekpinnarna. Men det där vet ju ni. För skolan är inte en skolbyggnad. Skolan är sina lärare. Skolan är inte starkare än sina ledare. Och bilden jag får är den av en organisk evighetsmaskin. Där hemligheterna döljs i DNA:t. Det går som inte att se med blotta ögat. Men kommer man tillräckligt nära så känner man av kraftfältet. En stor rosa Barbapappa-evighetsmaskin som är hur flexibel som helst och drivs av omtanke, förändringsvilja, nyfikenhet, individfokus och kärleken till lärandet. Som lyfter sina elever och släpper dem fria. Med vänlig hälsning, Jan Bidner

Och feedback. Otroligt mycket feedback. Barbapappafarkosten flyttar fram sina elever i det digitala förarsätet och tar sikte på horisonten. Som är närmre än vi tror. Jag blir alldeles gråtfärdig av lycka när jag tänker på det här. Blödig och lycklig. Som Ninna ungefär. Och jag kan egentligen bara säga en sak som på ett rättvisande sätt sammanfattar det jag egentligen vill säga: JAG ÄLSKAR #skolvåren.

42 reflektioner från Almedalen

Och eftersom svaret på frågan är 42 så kommer här mina 42 reflektioner kring dagarna i Almedalen. Det här är vad JAG lärde mig, vad JAG formulerade, utvecklade och stötte och blötte mig fram till tillsammans med er och andra under min vecka i skolvårens sällskap i underbara #almedalen. Tack för i år. Vi ses igen nästa:

1) att lärare är jordens vackraste människor…

2) …och ena överdängare att twittra!

3) att all förändring börjar med mig…

4) …och dig

5) att det funkar bättre att tänka när man går

6) att det är geni att tänka högt tillsammans med andra (när man går)

7) att elever och unga experter är förebilder och ledare och inte skall nedvärderas

8) ….utan tvärtom utbilda lärarna

9) att skollagen är vacker

10) att digitala läromedel INTE är lika med digitala strategier

11) att vi måste veta VAR vi vill för att komma dit vi ska

12) att skolan inte är död utan lever och frodas

13) att @ur_pedagogerna rockar fett

14) att @beranghmiri sammanfattar och äger ut hela skoldebatten på 4minuter..

15)…och samtidigt vinner Poetry Slam! (God Damn med en inspelning av Walkntalk-introt med ett schysst beat bakom)

16) att jag inte håller med Joakim Jardenberger om att det var svårast att lära sig gå och prata

17) ….eftersom lärande inte är svårt utan utan lätt som en fjäder och en lagom stor utmaning när nyfikenheten, motivationen, lusten och passionen är stark.

18) att jag tycker att skolans viktigaste uppgift är att inte ta död på den lusten och passionen

19) att det livslånga lärandet pågår hela tiden från det att vi öppnar våra ögon för första gången och inte upphör förrän vi sluter dem för sista gången (att lära är att växa och leva)

20) att feedback är något som reflekteras – inte styrs och formuleras av andra (aktion-reaktion)

21) att det är nyfikna frågor som kan vara nyckeln för att låsa upp lärandet

22) att informell kunskap kan vara värdefullare än vidimerad formell kunskap i skolan….

23) …och att vi borde hitta sätt att certifiera det

24) att det finns för få behöriga lärare…

25) …och att vi borde göra det enklare för erfarna lärare att blir behöriga

26) …och att det finns kompletterande sätt att lösa/täcka upp för problemet med för få lärare…

27) …som tex bättre stöd och tjänster i det egna lärande mha digitalt…

28) …men också i att möta eleven i dennes egna arenor (spel, intressen)

29) …att vi behöver nya typer av relevanta ”äpplen och päron” som kickar igång lusten till lärandet och skapar mening och gör begripligt

30) att vi behöver nya handgripliga metoder här och nu inte bara framtidsstrategier

31) att vi är starka tillsammans…

32) …och kan lära oss av varandras goda exempel

33) att dagens ungdomar har skills som vi saknar…

34) …och är mer lämpade att möta sam- och framtidens krav och utmaningar

35) att det är därför de ska leda oss och inte tvärtom

36) att det behövs bra backande ledare i skolan som backar lärarna och ger dem handlings- och prioriteringsutrymme

37) att hitta sätt för hemmasittarna att bli en del av Barbapappaskolan på deras villkor…

38) …för det är skolan som inte klarar av dem och inte tvärtom!

39) att jag ska ut och resa som inspiratör med spelens metoder

40) att jag ska skriva en bok

41) att jag ska göra ett koncept för en programserie om hur man motiverar med spelmekanik och pitcha för UR

42) att jag träffat flera människor som jag vill samverka med
#JAGÄRSKOLVÅREN

Följ @janbidner på twitter och/eller på hans poddar:

http://www.podcastgarden.com/podcast/nyfniken

http://www.sogetipodcast.se/gamification/

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar