tisdag 7 juli 2015

"Arm i arm mot skolutveckling" #afkAlmedalen

Lärarnas Tidningsartikel

Arm i arm mot skolutveckling

Från Lärarnas tidning 2015-06-30 20:13
Foto: Lenita JällhageSkolvårens lärare och rektorer hade till tisdagens walk and talk bjudit in Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand (i armkrok med Ninna Kristiansen, förstelärare på Sofiehemsskolan i Umeå kommun och en av gräsrötterna inom Skolvåren). De andra inbjudna dragplåstren var Ann-Charlotte Gavellin, ordförande för Lärarförbundet Skolledare, Karin Rylenius, ledamot i Lärarnas Riksförbunds styrelse, Per-Arne Andersson, direktör avdelningen för utbildning och arbetsmarknad på SKL och kommunalråden Elof Hansjons (S) och Boel Godner (S) från Södertälje.
Den som vill diskutera skola men tröttnat på att sitta inne på seminarium under Almedalsveckan kan välja att kroka arm och gå på en walk and talk.
Skolvåren är en partipolitiskt obunden rörelse med förgreningar över hela Sverige. Den startades 2013 på Twitter av fyra skolintresserade initiativtagare som ville lyfta skoldebatten i Sverige.
För andra året ordnar aktiva inom Skolvåren promenader, så kallade walk and talks. Till promenaderna som sker en gång om dagen har man varje dag bjudit in olika makthavare eller skolengagerade personer som dragplåster. På fredag avslutas allt med en workshop där man hoppas kunna arbeta vidare med de idéer som kommit fram.
– Under promenaderna blir det verkligen samtal. Man möts på en du-nivå istället för att sitta som publik eller talare på ett seminarium. Vi går i långsam takt i armkrok från Skeppbron via Strandpromenaden till Kärleksporten i Visby, säger Ninna Kristiansen, förstelärare på Sofiehemsskolan i Umeå.
Under promenaderna funderar man på den något filosofiska frågan: Är skolan svaret på frågan?
– Våra dragplåster inleder kort med att berätta som sina funderingar kring frågan men sedan krokar man arm med någon man inte känner och pratar om vad detta väckter för tankar hos just dig, förklarar Ninna Kristiansen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar