måndag 6 juli 2015

#afterAlmedalen...Ingela Netz

Almedalsveckan har gått i ett rasande tempo och nu börjar vi landa allteftersom. Några reflekterande texter har skrivits och jag vill gärna dela med mig av dem för att de på ett så fint sätt binder ihop allt till den helhet jag själv ibland har svårt att göra, och det är ju TILLSAMMANS vi gör detta!

Först ut är Ingela Netz text:

Blogg hundra. Till dig som deltar i skolsamtalet.


Det här är mitt hundrade blogginlägg och det här är en sorts programförklaring.
Det här är också en hälsning till alla er som på något vis deltar eller vill delta i skoldebatten.
Jag åkte till Almedalen på min semester. Med en handfull vänner från det utvidgade kollegiet och 100 kronor i budget. (En ganska misslyckat crowdsourcing – men tack Leif, hundringen räckte till frukostfil och –flingor hela veckan och omtanken till betydligt mer!)
Jag vill vara en modig skolledare. Jag vill vara en modig och tydlig skolledare som med forskning och (egen och andras) beprövad erfarenhet i ryggen och den lärande människans nyfikenhet och upptäckarglädje leder och driver en skola som är bra. Grymt bra.Och jag tänker inte backa en tum på ambitionen att förändra världen. Är det någonstans det ska hända så är det i skolan! Jag tror på riktigt att svensk skola därför behöver en levande diskussion om sitt syfte, och jag tror det av två anledningar.
Fortsättningen läser du här 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar