tisdag 7 juli 2015

#afterAlmedalen - @ses1549


#Almedalen #Skolvåren Summering

Det finns faktiskt inte ord för hur tacksam och glad jag är att ha varit i Almedalen i år. Jag åkte hit med tre ansatser
Jag vill starta en våg av positiv press kring skolan. Där goda exempel och framgångsfaktorer lyfts fram, premieras och får någon annan att tänka till.
Jag vill ställa frågor som får människor att tänka att skola och lärande är en möjlighet inte ett hinder.
Jag vill återerövra alla pedagogers självkänsla och arbetsglädje, jag vill ge alla elever, varenda en de bästa möjliga livschanserna.
Hur har det gått? Fick jag ut det jag ville? Har jag fått något mera med mig? Vilka möten och upplevelser tar jag med mig hem? Vad vill jag dela med mig av? Hur mycket tid har ni?
Först och främst vill jag säga att jag är glad att jag åkte hit med ett öppet sinne och öppna ögon, med en kalender som var full av planerade möte, men få måste-möten. Det gjorde att jag kunde spontanmötas och hitta guldkorn som jag inte hade kunnat drömma om. Men det sparar jag till sist.
Jag måste säga att detta lyckades på flera plan. #skolvåren har omnämnts både i sociala och traditionella medier. Vi har fått oerhört mycket personig feedback om vårt arbete från hög till låg. Vi har ordnat möten mellan människor som varit magiska – SKL:s chefer möter elever på Walk’nTalk, samtalar och delar visioner i en workshop, lärare som blir styrkta och åker hem med förnyat mod att prova något de funderat på, nyfödd inspiration och kontakter till fler lärare som vill och vågar debattera, testa idéer och vara med i det utvidgade kollegiet.
Så – Almedalen betalade sig för mig. För det jag hade planerat. Sedan kommer allt det andra till. Att några hemma ”lyssnar in” på twitter, att jag träffade Lena från Stiftelsen Ester, att jag fick se och höra på så många kloka människor, att träffa univeristetsläraren som vill inleda ett samarbete med mina lågstadiegrupper, att jag knöt personliga kontakter på alla nivåer i skolsystemet – stat, fackförbund, huvudmän, rektorer, lärare, elever, tyckare, presskontakter… Att många olika röster fick höras i workshopen och Walksen. Framförallt var det kul med @flerunga och elevkårerna. Så häftiga möten ni har bjudit på och vilken framtidstro! Jag är inte orolig för tillväxten inom något område när ni finns med! Ni är helt enkelt otroliga.
Susanne Jönsson @ses1549


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar