söndag 7 juni 2015

Statsministern....bättre kan du!!!

Min vän Ingela Netz har formulerat sina tankar så fantastiskt bra...än en gångr i dagens blogginlägg apropå statsministerns usla inspel i skoldebatten...sociala medier har kokat under helgen...men som vanligt kommer Ingela med en klarsynthet och en sådan professionalitet som får mig att baxna! Delar därför hennes inlägg här... Sen tar vi Almedalen med storm!
Käre Stefan.
De senaste dagarna har du fått en hel del uppmärksamhet för ett uttalande om mobiltelefoner i skolan.
Good for you.
Om det var uppmärksamhet du ville ha.
Men snälla Stefan.
Vad är det, på riktigt, som är viktigt här? I Ekots lördagsintervju pratar du om vikten av att Sveriges unga sätter skolan först. Att de, när de är i skolan, är fokuserade på lärandet. Och det kan vi vara överens om.
Eftersom skolan är oerhört viktig i mitt liv (inte bara som mitt levebröd utan som min passion) tycker jag självfallet också att lärandet ska vara i centrum.
Precis så som du säger i intervjun; ”fokus på lärande”.
Men.
Alldeles uppenbart har många unga av dag svårt att förstå meningen med, och fokusera på, den typ av lärande som sker i svenska klassrum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar