lördag 2 maj 2015

Trygghet…del 3 #blogg100 60/100


På vilka fler sätt kan vi jobba med trygghet i skolan? Värderingsövningar, allehanda videoklipp och program från ur.se (Finns många bra som jag rekommenderar!) Vi jobbar med forumteater, samtal, trivselregler, jobbar med en värdegrundsförmåga veckovis, hemliga kompisar, och vi samtalar, samtalar och samtalar.
Barn är överens om att alla ska få vara med, alla ska känna trygghet i skolan och att de är snälla, i varje situation…och det stämmer dåligt, då vi alla är olika och reagerar olika på olika bemötande. Tänk att den gyllene regeln fortfarande är så svår att efterleva…i teorin är det så lätt, men i samspel blir det svårare.
Hur kan vi få varje människa att vända blicken inåt och reflektera? Hur skapas det utrymmet i dagens stressade samhälle? Handen på hjärtat – hur ofta vänder du blicken inåt och känner efter? Alldeles för sällan, säger jag!
Barn idag är överstimulerade, min kollega som jobbat som förskollärare och fritidspedagog säger att i början av hennes yrkesbana var fokus på att stimulera barnen för att vara komplement till hemmen och det var många aktiviteter igång. Men de senaste åren har det vänt, det krävs att vi jobbar mer med lugn och ro istället. Detta behövs! Jag glömmer aldrig när jag för ett antal år sedan stänger på fritids en dag och en stressad pappa kommer kl 17 och ber sonen att skynda sig, de ska ju vara på Leos Lekland kl halv sex!? Varför…tänkte jag då i mitt stilla sinne. Hur många timmar hade inte sonen interagerat med ca 45 barn….galet!
I många år jobbade jag med att införa stillhet i skolan. Vi startade varje dag med en avslappningsstund, där jag ledde barnen till stillhet genom andningen. Vi hade lugn musik i bakgrunden och vi utmanade varandra att orka slappna av ännu en minut, och det är en utmaning. Trygga barn har oftast inga problem med att blunda en längre stund, men otrygga barn med en kanske osäker plats i gruppen har svårt att slappna av. Ögonen öppnas gång på gång, och händer och fötter har svårt att vara stilla. VI avslutade stunden med att säga ”Jag kan, jag vill, jag är värdefull”.
En dag kunde förutses utifrån längden på stunden i stillhet…och började vi dagen på annorlunda sätt frågade barnen efter det.
Idag har jag inte lika lätt att få in stillhet i klassrummet, dock vet jag att det är nödvändigt. Precis som annan träning tar det tid att nå resultat, och nuvarande klassen mår väldigt bra av stillhet och vill precis som i ettan ha ”njut en minut” ibland. Alltså bara att systematiskt och strukturerat föra in det igen på schemat=)

Så, då var det bestämt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar