tisdag 12 maj 2015

Tiden innan examen...otrygg för några...#blogg100 67/100

Dagarna går och plötsligt inser jag att två dagar är överhoppade i min reflektionsserie #blogg100. Ingen katastrof, bara vanlig brist på tid och att ha prioriterat annat. Bra, egentligen=)...Almedalsveckan börjar få en alltmer tydligare form...bara en sån sak=)

Ganska nyss hemkommen från jobbet sitter jag nu i soffan och hör vår/sommarregnet smattra på taket...är glad att det kom först nu, när vi firat Fritidshemmens dag utomhus i eftermiddag. Vilken kraft det finns i våra fritidshem! Vad roligt att få möjlighet att vara med på denna kalasdag i år igen! Detta år som stöd för elev som annars inte skulle ha följt med, ni vet...det finns barn som inte tycker att det verkar kul att träffa ca 500 andra barn och leka med, det blir för stort, för svårt att greppa och oron slår rot.

Där var den där tryggheten igen, som jag ägnat några inlägg åt. Tryggheten kan ibland vara den grådassiga vardagen när allt liksom bara rullar på...inga karuseller och turneringar, inga hitta nya vänner-dagar, inga "gå och hälsa på andra fritidshem" utan bara vara....i de gamla vanliga lokalerna, med de vanliga lärarna och bara göra vanliga saker...Det kan vara just det som några barn längtar efter.

Jag använder "Prestationsprinsens" fenomenala uttryck - funktionsUPPsättningar, ni vet...varför ska vi kalla det för funktionsNEDsättningar? Vi har alla olika uppsättningar av funktioner...det är inte konstigare än så...och några av oss kan känna att den här tiden som nu drar ihop sig till skolavslutning och dagar som går bort pga klämdagar, utflykter och andra skolgemensamma aktiviteter. Det är oerhört viktigt att planera in back-up planer för de barn som behöver en reträtt, bygga in trygghet i systemet, hjälpa barnet med plan-B, förutse svårigheter och hjälpa barnet över oron.

Jag känner mig lycklig över den vinst barnet fick vara med om idag - att klara något hen inte trodde var möjligt och till och med tycka att det var kul... det är sådana här dagar som fyller mitt hjärta!

Ett upprop till er alla inom skolan och barnomsorgen: Det handlar inte om att curla, de handlar om att göra skolan trygg för VAR OCH EN!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar