tisdag 19 maj 2015

En fantastisk mattedag! #blogg100 72/100

Hurra!!! Ropade flera av mina elever idag när jag efter dagens "Grej of the day" berättade om vad dagen skulle innehålla. Först matte, sen matte igen och efter det matte och sedan slutar vi med ett pass matte!

Det bästa med hela dagen var att alla var riktigt glada och visade båda tummar upp när vi utvärderade dagen. I stort sett alla har under dagen sagt. Aha!!! Är det så man gör! Och...Nu...nu tror jag jag fattar...yes! En av mina elever sa att han nog inte skulle kunna somna för att han fastnat i ett riktigt klurigt uppdrag i Kängurumatten från NCM....och han var tvungen att komma på vad det blev=)

Vi lade upp dagen i olika 20 minutersstationer och de olika stationerna var:




Färdighetsträna algoritmer i addition och subtraktion med progression
Talföljder med progression
Bygga med klossar utifrån kluriga ritningar och sedan rita av dem från olika håll.
Mattematchen.se (färdighetsträning online)
samt att några började jobba med att skapa egna räknehändelser utifrån en spännande sjörövarbild.

Det kändes oerhört skönt att avsluta dagen med kompismassage....och döm om min förvåning när ett stort gäng pojkar och flickor, efter att ha jobbat fram till kl 14.10 med matte, undrade om de fick spela mattespel på fritids....och det är klart att de fick!!!




Tror det är trötta men nöjda elever som somnar sött i sina sängar ikväll. 

Jag känner mig mycket nöjd och stolt fröken till världens bästa tvåor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar