lördag 9 maj 2015

Att uppleva med flera sinnen - går rakt in i hjärtat #blogg100 66/100

Ikväll har jag äntligen tittat på inspelningen av teatern Anne Franks dagbok av Primaskolan i Umeå. Jag är mållös över vilken fantastisk teater, skapad av eleverna själva...musik komponerad av deras eminente musiklärare och spelad live av elever, danser som berör, bildspel och filmer i bakgrunden gjorda av andra elever och jag känner så stor tacksamhet!

Detta är mina egna barns skola, mina egna barn har varit en del i detta konststycke som de har arbetat fram tillsammans med sina lärare under läsåret och jag är fullständigt övertygad om att de har känt, tänkt och processat denna fruktansvärda historia på ett djupare sätt än om de haft vanlig undervisning i traditionell anda.
Att ta sig an denna historia är ett fantastiskt sätt att få våra ungdomar att känna...för den kryper in under skinnet på en, och sammantaget med ljud, bild, dans, teater och musik så lämnar den ingen oberörd.

Att lära sig historien är viktig för varje individ, men frågan är HUR vi lär oss den...VAD lär vi ut? Är Magnus Ladulås fortfarande så viktig för vår förståelse av historien att den går före långt fler viktiga händelser på ett större plan? 
Vad vi människor behöver är inte fakta hit och dit på ett övergripande plan....vi behöver känna, förstå och greppa vidden av mänsklighetens handlande för att en dag verkligen kunna göra skillnad.

Jag är lycklig över Primaskolan i Umeå, som med sådan kompetens och stora tilltro till sina elever i den gängliga och truliga början av tonårsperioden vågar och vill ge barnen en 
upplevelse, som går rakt in i hjärtat och danar solidariska, hjälpande och omsorgsfulla människor. Världen behöver det!

Tack!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar