söndag 19 april 2015

Häftigaste inlägget under helgen - uppställningar i addition och subtraktion=) #blogg100 50/100

Det utvidgade kollegiet....ett uttryck som fått fäste runtom i landet bland tusentals pedagoger som vill dela med sig av sin vardag och som även gärna tar emot tips av andra, likasinnade.
Jag är en del av detta kollegium, vilket har gjort mitt jobb ännu mer spännande och givande.
Jag blev uppringd av Lärarförbundets tidningsreporter för någon månad sedan, som sa att han hade hittat mig på sociala medier och blivit intresserad av att höra mer om mig. Roligt, tyckte jag!
Samtalet mynnade ut i en artikel som var med i Lärarnas tidning nr 4, 6-19 mars 2015

Här är texten:
"Lågstadieläraren Ninna Kristiansen som arbetar på Sofiehemsskolan i Umeå
är en av de aktiva på nätet. Förr begränsades kompetensutvecklingen till studiedagar
och diskussioner med kollegorna på den egna skolan. I dag utbyter hon
erfarenheter och idéer i Facebook-grupper, på Twitter och genom bloggar.
Det har gjort arbetet både roligare och lättare, anser Ninna Kristiansen.
 – Yrket är så komplext och energidränerande i perioder att man inte
alltid har tid till att göra de här fantastiska lektionsplaneringarna. Då tycker
 jag att det är skönt att få idéer och inspiration från andra som just nu har den där orken, säger hon.
Samtidigt får Ninna Kristiansen dela med sig av egna erfarenheter ochgrotta ner sig i läroplanens skrivelser med kollegor som har andra
ingångar än hon själv. En skillnad mot förr är att hon i dag kan bestämma mer
själv vad hon vill ta del av, i stället för att kompetensutvecklingen mest sker
på skolledarens initiativ. Hon tycker också att ”det utvidgade kollegiet”
är ett steg mot en mer likvärdig skola i och med att lärare landet över
plötsligt kommunicerar med varandra.
 – Det är den bästa kompetensutvecklingen som jag har fått på alla 19 år
som jag har varit lärare, konstaterar Ninna Kristiansen.
En nackdel är möjligtvis att det kan vara svårt att sålla bland alla
intressanta diskussioner och tips. Det gäller att hela tiden tänka hur
detta gagnar ens egna elever, menar Ninna Kristiansen. Det kan också vara
svårt att slita sig från skärmen.
 – Men när det är något som inte intresserar mig eller om jag inte har tid
går jag inte in och läser, säger hon.
Ninna Kristiansen har avancerat från att läsa pedagogbloggar till att
starta en Facebook-grupp och engagera sig i svensk skolas framtid via
plattformen Skolvåren. Riktigt så aktiva är inte alla på nätet. Hennes

tips
till dig som är nyfiken är att skapa en Facebook-profil, söka upp grupper
och se hur det fungerar. När eller om du känner dig mogen kan du ge dig
in i diskussioner själv.
– Det som är häftigt när man börjar dela med sig själv är att man helt
plötsligt inser att det inte bara är de där kända pedagogerna som har
något att säga.
 Det finns i oss alla bara vi vågar öppna oss för det, säger
Ninna Kristiansen."

Av: Sebastian G Danielsson, lärarförbundet

Igår, lördag hittade jag fantastiskt pedagogiskt och mycket välgjorda filmer på youtube om hur man räknar uppställning i addition och subtraktion, gjorda med progression. Jag laddade genast ner dem på min klassblogg och tipsade om dem i olika facebookgrupper. Det jag inte hade förväntat mig var att så många blev så glada över detta och i skrivande stund har blogginlägget visats 2046 ggr!

Det kallar jag för engagemang och en fantastiskt stor arbetsbelastningsminskning...för tänk, vad mycket vi kan göra tillsammans, av att ge och ta, våga dela och på så sätt göra undervisningen så bra som vi vill att den ska vara och få energi kvar till det som är så viktigt - att se, stötta och hjälpa elevernas självförtroende där the sky is the limit!

Tänk om alla dessa barn som genereras av 2046 lärare kan hitta dessa filmer på lätt sätt på deras klassbloggar så att de, utan att behöva känna sig dåliga, kunna se klippet om och om igen för att kunskapen ska bli befäst, och kunna visa föräldrarna hur vi räknar och förklarar med rätta matematiska termer. 

Vilken revolution för varenda unge som behöver repetera för att kunna minnas, gå tillbaka inför "prov"....

Detta måste vi fortsätta göra för varenda unges skull - då blir det en skola för var och en!

Här är länken till inlägget om additionsalgoritmer

Här är länken till inlägget om subtraktionsalgoritmer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar