söndag 8 mars 2015

Ta barnen på bar gärning - när de gör rätt! #blogg100 7/100

Idag har jag mest bara gått runt och laddat, det är ju jobbstart för mig imorgon. Senast jag var på jobbet var den 22 januari, efter att ha jobbat en vecka...så så gott som hela denna terminen har jag varit från jobbet, fysiskt...för det är svårt att släppa jobbet helt och hållet, speciellt när det varit så segdraget och svårbestämt huruvida jag är fortsatt sjuk eller inte. Har liksom småladdat, önskat och hoppats inför varje vecka, men det har inte gått. Nu i torsdags började jag känna någon slags energi komma tillbaka så nu bara måste jag komma igång!

Samtidigt som jag gått runt och mentalt rollat på läraren i mig så har jag slängt ett getöga då och då på gårdagens blogginlägg...jisses så många det är som har läst mitt inlägg:

Jag hoppas verkligen att det har gjort att någon, eller förhoppningsvis några har tänkt till och kanske, kanske förändrar något i relationen med sina elever imorgon, i övermorgon. Det är min stora önskan, att göra skillnad i dig som läser men främst i känslan av att vara din elev.
Jag har varit föreläsare och utbildare i “Förhållningssätt och ledarskap i klassrummet” under flera år och där finns det ett råd, viktigare än alla andra råd nämligen:

Ta barnen på bar gärning - när de gör rätt!

Prova, redan imorgon, välj ut en elev som du ofta säger till när hen har gjort något “fel” och byt riktning på ditt budskap! När hen gör något bra, eller “rätt” -se till att säga det, visa att du gläds över det goda hen är eller gör. Det räcker med: “Vad glad jag blir när jag ser att du skyndar dig in från rasten.” Det vi uppmärksammar växer! Prova - njut och se skillnaden, och bara fundera på hur du med din makt kan förändra hur ett barn känner sig bemött av dig, inuti .
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar