tisdag 3 mars 2015

Gagnar det mig? #blogg100 3/100

En lång och gråtrist dag, sportlov, ska vara massor av snö och sol från en klarblå himmel och jag ska inte alls ha vätska kvar i lungan efter 2 månaders sjukdom. Barnen ska tralla och vilja ut och leka i snön och komma in alldeles rödmosiga för att äta nybakade bullar och dricka varm choklad med vispgrädde…...Ninna! Vakna!!! Livet handlar inte om OM...om det hade varit fint väder och snö, OM barnen hade varit 6 och 8 år och inte 13 o 15, OM jag bara hade varit frisk, OM...OM...OM nä! För livet det är här och nu!
Jag fick en bild sänd från min syster som befinner sig i Thailand, eller paradiset som hon kallar det...och jag skrev skojsamt ett svar om att den vita stranden och solen brände hål på mina näthinnor så jag behövde skyndsamt stänga ner mobilen igen….för att gå in på instagram och se den ena fantastiska fjällbilden efter den andra på sportlovsfirande vänner….och vet ni...att där någonstans dök det upp en fråga som en vän upprepar för mig då och då...nämligen “gagnar det mig att önska att det vore annorlunda?” och svaret kom blixtsnabbt - nej det gagnar inte mig!


Nu ska jag berätta vad som istället gagnade mig idag!


Mina barn har varit på gott humör hela dagen, vi har skrattat tillsammans, de har kommit självmant och velat prata om ditten och datten, jag har haft ett långt och härligt telefonsamtal med min mamma som bor 100 mil ifrån mig och min lunga har inte krånglat alltför mycket. Det har varit en bra dag.


När jag ska sätta mig och formulera dagens blogginlägg kollar jag runt på facebook och twitter och ser att jag nämns där av en vän som jag haft ett ytterligare coachande samtal med idag, samma vän som jag pratade med igår och hennes tacksamhet för att jag fanns där för henne när hennes ork tagit slut, hennes idéer redan var prövade utan framgång då sprider sig värmen i själen! “En skola för var och en!” Läs hennes blogginlägg här


Men det bästa av allt idag var nog ändå familjekvällen med en hård omgång Monopol….även om vi inte behöver prata om vem som vann eller inte=)…..för att vara närvarande med sina allra närmaste...det kan inte en kritvit strand eller knallblå himmel över fjälltoppar slå i brådrasket!

“När du dansar, skrattar din själ”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar