måndag 2 mars 2015

En dag i #skolvårens tecken #blogg100 2/100

Haha, redan andra dagen har jag svårigheter att bestämma mig för vad jag ska skriva om i denna bloggutmaning #blogg100
Har spenderat en väldigt lugn dag hemma, med mina barn som även de har sportlov. De har verkligen haft behov av att ta det lugnt, och har legat i var sin soffa med hörlurar och telefonerna i full huggning….skönt för då är det ju helt legalt att även jag har pysslat på med min telefon=)


Jag är en av Back Office i #skolvåren och dagen har gått i Skolvårens tecken.


Vi håller på att organisera oss för vårt tredje år i Almedalen...det finns mycket att trixa med inför denna fantastiska vecka som i år inte kommer att handla om “supervalåret” som förra åren utan förhoppningsvis kommer mer fokus ligga på görandet och visionerna för samhället och vi i Skolvåren kommer att vara där det händer!


Vi hade en #afk här i Umeå för en månad sedan, om det kan du läsa här. Idag ramlade det in ett gästblogginlägg från en av deltagarna, ett inlägg som doftar mod och visioner och värme för skolan, lärandet och det fantastiska med att vara lärare för nutidens framtida vuxna.


På kvällskvisten, en hangout med en vän, även denna lärare, som behövde hjälp att hitta vägen till att nå ett barn som behövde lite mer omsorg än andra barn i nuläget. Vi i #skolvåren står för att skolan ska vara en skola för var och en och inte bara en skola för ALLA, då det går att gömma sig bakom. Alla känner vi väl till “allas ansvar” och “din mamma jobbar inte här” osv...Nej skolan, hur den än ser ut som organisation, ska verka för att varenda unge ska känna att skolan är till för den, att varenda unge ska gå igenom skolsystemet med bibehållet självförtroende med känslan att kunna nå sina drömmars mål. Det är en ära att få lov att samtala om hur vi kan tänka en extra gång kring ett barn som tydligt visar tecken på tvivel. Det är vad allt handlar om: att visa att framtiden skapas av mod och visioner och att vi  vill vara med hela vägen, vi tror på dig!

Här är ett tidigare inlägg från mig där jag skriver om "Tala som Ted" som nämns i Malins blogginlägg


Lite tankar så här på kvällskvisten…
//Ninna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar