torsdag 8 januari 2015

#Skolvåren - vad är det?

#Skolvåren - min inspirationskälla, det ställe där jag tankar kraft och mod för min lärargärning, det "ställe" där jag känner att jag grundar och där mina visioner får plats och får utvecklas tillsammans med andra. Jag är en av Back Office i #Skolvåren och här kommer Fröken Anns, som också är Back Office, förklaring om vad Skolvåren är och vill vara! Är du en Skolvårare?

Kom och var med på vår nästa #afk i Umeå den 30-31 januari....läs om det och anmäl dig här: http://www.skolvaren.se/


#skolvåren startade som en önskan att skapa plattformar för människor att mötas och samverka. En form av ”Open lab”.
Min förhoppning var, och är, att den här typen av plattformar, helt i fas med forskning om kollegialt samarbete, ska hjälpa oss att skapa ett hållbart lärande samhälle.
#skolvåren som plattform gör alltså inget anspråk på att komma med en enda sanning, en enda väg eller en enda lösning. Det är en plattform där möten sker för att människor genom möten, utbytanden av idéer, nätverk och samarbeten ska kunna hjälpa alla att förbättra sin praktik. #skolvåren som plattform bär inga svar utan är en #ansvarsrörelse (namnet fick vi av Anders Härdevik på vår första afk) där alla som deltar formar och bidrar och skapar mängder av idéer och projekt. Det är ett smörgåsbord och du får smaka på vad som tagits med till festen. Och om du är öppen för det kan du ju även hjälpa någon som du anser halkat av banan med ett nytt recept. Kollegialt ansvarstagande.
Och i bakgrunden säger vi: börja med en vision, börja med att staka ut vart ni ska så ni är med och styr bilen åt samma håll från början. Gör rätt från början och slipp att lappa och laga ett vrak.
Det är precis som i formativ bedömning: Vart är vi nu och vart ska vi?
Det är också för att kunna skapa denna gemensamma vision som vi menar att frågan ”Varför skola?” är en bra utgångspunkt. På våra afk-träffar knyts människor ihop genom sina svar på frågan, ofta utifrån lokala behov, med varför som grund.
Vi som är Back Office öppnar en plattform där människor får mötas och utveckla sin praktik för att forma en väg till ett hållbart lärande samhälle. Det finns många liknande varianter, det är som en Pedagogisk Pub i större format med inslag av föreläsningar och workshop, förutom snack. Det är som en SETT-mässa i miniformat men med fler deltagande moment och på annat tema.
Och alla är välkomna.
För att det ska vara öppet för alla och en ofarlig plats för att stöta och blöta så är allt kostnadsfritt. Ingen tjänar några pengar, alla tar ur egen ficka, alla är bidragare och har lika stort värde och plats oavsett roll på våra afk:er. Därför får ingen arvode när någon annan tar ur egen ficka.
Varför gör jag det här då?
Jo, för att jag tror på styrkan av dessa samarbetsformer i ett samhälle där produktion är det enda som premieras och reflektionen glömts bort.
Vinsten för oss, för alla som deltar, är vinsten av att kunna förbättra sin praktik för att skapa ett mer hållbart lärande samhälle genom input, output, samarbete, nätverk.
Och faktum är att vi kan kalla det vad ni vill men vi tror på vikten av att ses, träffas, snacka, samverka, skapa, följa förändring, samtala, vända, vrida, göra bättre hela tiden.
Jag ser fram emot ett år fyllt av möten där vi tillsammans kan bygga på varandras tankar och idéer för att skapa en bättre praktik. Hoppas vi ses!
/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/ab7/9992625/files/2015/01/img_6873.png

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar