tisdag 27 augusti 2013

Högläsningens styrka

Idag introducerade jag ett språkbyggande arbete med inspiration

från Anne-Marie Körling... Jag har läst hennes bok: Nu ler 

Vygotskij i sommar och fastnat för hur otroligt mycket mer hon gör 

av text än vad jag gjort tidigare. Jag har alltid jobbat mycket med 

texter jag läst, men aldrig vågat stanna så länge runt en kortare 

text. 

Vilken språkbyggande lärstund vi fick idag, mina härliga ettor, 

Helen och jag! Dessa tankar jobbade vi med utifrån Åsa Linds 

fantastiska bok om Sandvargen.

Sandvargen kap: Modiga märken
·       Blåmärken: varför säger man att man är gul och blå?...alla andra färger då? Rödmärken, gulmärken?
·       Nässlor – nässelsoppa (visa bild)
·       Pyttelilla…..synonymer…vilka fler ord kommer vi på som är små=)
·       Regnbågsmärken, cykelmärken
·       Vägen var ojämn…vad betyder det? Vilka ord talar om att den är ojämn?...”Stigen ner mot stranden var ganska ojämn. Trädrötter knölade kors och tvärs, och mitt i stigen stack en stor sten upp – och krrasch!”…läs/säg meningen tillsammans
Vad är en stig?...
·       5 sekunder……..hur lång tid är det? Räkna inom dig… vad kan man hinna göra på 5 sekunder?
·       Hjul / jul…..ord som låter lika men betyder olika… = homonymer…kommer du på några fler
·       En undring…vad är det?
·       Ord som talar om hur något låter: susa, svosch, spläsch, skramlet
·       Blåmärken – en sorts medaljer…har en historia ”Modighetsmedaljer”
·       ”vrål” – hungrig, trött…har vi fler exempel?
·       Glada blåmärken / ledsna blåmärken: hur man har det när man får märkena
·       Sandvargen vill också ha modiga blåmärken…vad gör han?
Slirar, vurpar, krockar och kraschar…

·       Är det synd om de som inte får blåmärken? Vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar